Learn Consulting, Do Consulting (LCDC), programul nostru educativ menit să formeze consultanți pricepuți și capabili să ne devină colegi de breaslă, și-a desfășurat în 2018 cea de-a patra ediție. Pe baza dosarelor de candidatură și a interviurilor, am selectat opt tineri și tinere alăuri de care ne-am întâlnit 15 săptămâni pentru a le transmite din cunoștințele formatorilor și consultanților Hygia.
În această perioadă, aproape toți absolvenții LCDC 2018, își prelungesc perioada de învățare alături de noi. Fiindcă ne-au cerut cu entuziasm să le oferim șansa de a-și îmbogăți experiența profesională, le-am creat, fiecăruia în parte, internship-uri alături de partenerii proiectului LCDC care le-au stârnit cel mai tare interesul – Hygia Consult, Cluster Mobilier Transilvan, AgroTransilvania Cluster, ARIES Transilvania.
Deja pregătim noua ediție LCDC și vrem să venim în întâmpinarea tuturor celor care doresc să înceapă o carieră în domeniul consultanței cu o serie de sfaturi. Sunt sugestii menite să-l ajute pe orice viitor consultant să-și exerseze abilitățile de care va avea nevoie în relația cu clienții și în munca de implementare a proiectelor.
Comunicare – vei avea nevoie să exprimi ceea ce dorești să faci pentru clientul tău într-un mod clar și pe înțelesul oricui, atât în scris, cât și „prin viu grai”. Ai deja un avantaj dacă ți-a plăcut gramatica limbii române, iar în timpul liber citești romane în engleză sau te uiți la filme fără subtitrare. Munca de consultant nu te limitează la folosirea unei singure limbi, așa încât ți-e de mare ajutor cunoașterea limbilor străine, precum și a altor culturi (cu felurile lor diferite de a saluta, de a refuza, de a argumenta ș.a.m.d.).
Mereu e bine să iei în considerare că persoanele cărora le vei expune viziunea sau planul tău s-ar putea să nu știe toate lucrurile pe care tu le știi. De altfel, tocmai din acest motiv te afli în poziția de consultant, să oferi informație și expertiză! Sfatul e să îți potrivești limbajul în funcție de interlocutor și să poți transmite informația astfel încât să fie înțeleasă și de o persoană care nu este expert financiar sau nu se pricepe foarte bine în folosirea celor mai noi tehnologii. Iar pentru a-ți adecva limbajul e bine să îți dezvolți un vocabular cât mai bogat și mai flexibil. Mai pe scurt, citește cât mai mult și mai variat.
Corectitudine – întâi de toate, contează să ai o etică proprie și un cod de standarde pe care să ți-l aplici atât ție, cât și clienților, în toate situațiile. Fii pe fază mai ales la cazurile în care o acțiune poate să respecte „litera legii” fără să fie corectă, de fapt. Cultivă-ți o doză sănătoasă de scepticism și nu te teme să pui întrebări dificile sau să verifici informațiile care par să se contrazică între ele. Doar așa poți ajunge la sursa reală a problemelor, lucru care te va ajuta să fii un consultant de nădejde.
Apoi, înainte de a transmite către client o informație, o analiză sau o prezentare, fă-ți un obicei din a re-verifica atent detaliile (gramatica, calculele, numerotarea paginilor, info-graficele, design-ul). În al treilea rând, corectitudinea vine și din sinceritatea de a-ți recunoaște propriile limite și de a cere ajutorul echipei, managerului sau colegilor de breaslă atunci când o anumită chestiune nu îți este familiară. Niciun consultant nu le știe pe toate și nu e nicio rușine să-ți dorești să înveți de la alții care au o experiență mai vastă decât tine.
Diferențiere – mai cu seamă la început, dacă ești un consultant ambițios care își dorește să evolueze în carieră, s-ar putea să fie foarte frustrant faptul că îți este imposibil să cunoști toate detaliile și complexitățile acestui domeniu atât de variat și de provocator. Sfatul nostru este să-ți găsești o abilitate (un skill, cum se zice) pe care să o perfecționezi în așa măsură încât să devină recunoscută de ceilalți. Poate fi ceva mărunt și specific, dar suficient de important încât echipa ta și clienții să țină minte că se pot baza întotdeauna pe tine legat de acea sarcină. Pornind de aici, poți începe să-ți consolidezi relațiile cu partenerii și colegii, să-ți fidelizezi clienții și să-ți construiești un renume personal în domeniu.
Așteptăm și sugestiile voastre, în comentarii. Ce abilități credeți că are un consultant bun și cum le poate exersa?